البعيد عن العين

>> الأحد، 22 نوفمبر، 2009

المثل الشعبى المشهور بيقول

البعيد عن العين بعيد عن القلب

ياترى المثل ده صح او غلط

ياترى احنا لازم نفضل فاكرين الناس اللى بنحبهم

علشان هما امام اعيننا

واول ما يبعدوا ننساهم وننسى كل حاجه معاهم

او الناس اللى احتلت واخدت جزء من قلوبنا صعب اوى

انها تتنسى مهما بعدت بينا الايام والمسافات

حبايبنا معنا مهما كانوا بعيد

او يجى ناس غيرهم وتاخد مكانهم

20 التعليقات:

Just Smile 22 نوفمبر، 2009 12:30 م  

ههههههههه ايه التفكير الموحد ده

من اسبوعين كنت بفكر ف نفس الكلمة واكتشفت خطأ كااااامل للمقولة ديه والصح ان البعيد عن العين وبنحبه بجد هيفضل مشحطط وراه القلب ..

ده بالعكس بقى اتصوروا ان الاشتياق اللي بيسببه البعد كفيل انه يخلي كل تفكيرنا ف البعيد عننا ده

خالص تحياتي :)

رضوى/ جست سمايل

لولا وزهراء 22 نوفمبر، 2009 9:01 م  

سبحان الله يا رضوى هههههههههههههههه
ده توارد افكار
احنا كمان معاكى ان المقوله دى خطا مليون فى الميه والدليل على كده اننا لو فقدنا اى حد بالوفاه لا قدر الله وكان غالى علينا مش ممكن ننساه ابدا مهما مر علينا من وقت
بجد كلامك جميل اوى يا رضوى وبتشرفينا كل مره بزيارتك وكلامك
فى انتظارك معنا على الدوام

said 22 نوفمبر، 2009 10:19 م  

انا متفق معاكم تماما ومختلف مع المثل
بل على العكس تماما
البعد هوا اقوى اختبار للحب ولصدق المشاعر
لما تبعد عن حبيبك .. تشتاقله .. متفكرش فى غيره .. تحس ان الدنيا ملهاش طعم منغيره.
لكن لو استوى البعد والقرب او انشغلنا بغيره فى البعد
فده مكنش حب من البداية .
said

سمسم 23 نوفمبر، 2009 3:50 م  

طعا البعيد عن العين مش بعيد عن القلب
ليه السبب بسيط ان المحبوب مكانه القلب وليس العين وطول ما القلب ينبض فالمحبوب اللى ساكن جواه فى العين دائما ومفتكره على طول

زهراء 23 نوفمبر، 2009 4:02 م  

عندك حق والله يا سعيد ان البُعد بيخلى المشاعر تتعمق والواحد يعرف فى البُعد ده اذا كانت مشاعره دى حقيقيه او كدب
لو فعلنا فى بُعدنا انشغلنا بحد تانى يبقى مش حب ده كان كلام فارغ ولا كان مشاعر من الاصل
منور يا سعيد بتشرفنا على طووووووووووول

زهراء 23 نوفمبر، 2009 4:05 م  

سمسم
نورت وفعلا الحبيب مكانه القلب مش العين
لكن فى ناس لما اللى بيحبهم يبعد عنهم بينسوه وده مش بيكون حب من الاول
احنا بس قولنا ناخد رأيكم فى المثل هل فعلا البعيد عن العي بعيد عن القلب
فى انتظار شغلك الجديد يا سمسم بتورنا بجد

سندريلا 23 نوفمبر، 2009 6:29 م  

اولا الف الف الف مبروووك علي البلوج
وطالما لولا وزهراء في الحكايه
يبقي الموضوع جامد وجميل وممتع جدا

بجد البلوج دمه خفيف جدا جدا
وهكون زبونه جامدة فيه


اما الموضوع فجميل جدا
فمش شرط ساعات بيكون الانسان الغايب فكرينه جدا ومفتقدينه وعلي طول في سيرته
والعكس ممكن البعيد ولا حد فاكره

علي حسب شخصيه الشخص ومقدار تأثيره في حياه الناس المحيطين بيه

كفايه كده كلام

الف مبروك علي البلوج وان شاء الله في تطور وتقدم مستمر
بالتوفيق يا بنات

زهراء 23 نوفمبر، 2009 7:02 م  

ارق سندريلا فى الوجود نورتى يا قمرايه
بجد عجبك يعنى ولا كلام مجالمه
وكلامك عندك حق فيه والله
اللى غايب ممكن يكون هو اللى فى القلب وفاكرينه على طوووووووووول

بصى بقى تعالى نتفق مافيش حاجه اسمها كفايه كلام كده
انتى تيجى فى اى وقت وتدخلى وتتكملى فى اى حاجه وفى كل حاجه وان شاء الله هتلاقى كل الصحبه الحلوه معاكى هنا
نورتى يا اغلى سندريلا فى الدنيا كلها

لـــولا 24 نوفمبر، 2009 12:54 م  

said

"منور يا كابتن (: انا فرحانة بوجودك هنا الصفحة والدنيا نورتنا ويارب دايماً منورنا (: "

انا متفق معاكم تماما ومختلف مع المثل
بل على العكس تماماالبعد هو اقوى اختبار للحب ولصدق المشاعر
لما تبعد عن حبيبك .. تشتاقله .. متفكرش فى غيره .. تحس ان الدنيا ملهاش طعم منغيره.

"جميييييييييييل مبسوطة انا بالكلام ده قوي والمعنى في بطن الشاعر D: "

لكن لو استوى البعد والقرب او انشغلنا بغيره فى البعد
فده مكنش حب من البداية .


" ربنا يسعد بكل الخير قلبك ويجعل الحب في الله دربك ويسعدك بكل حبايبك ويسعد بيك كل اللي يحبك "

لـــولا 24 نوفمبر، 2009 12:59 م  

سمسم

" اهلاً بحضرتك معانا وشرفنا وجودك وتعليقاتك (: "


طعا البعيد عن العين مش بعيد عن القلب
ليه السبب بسيط ان المحبوب مكانه القلب وليس العين

" بالضبط كدة جميييييل "


وطول ما القلب ينبض فالمحبوب اللى ساكن جواه فى العين دائما ومفتكره على طول

" على فكرة اسعدتني جداً الكلمة دي والمقولة دي اول مرة اسمعها ربنا يسعد دايماً بكل الخير قلبك (: ومرة تانية نورتنا "

لـــولا 24 نوفمبر، 2009 1:17 م  

سندريلا

" ياهلا يا هلا بالقمر احلى وارق ساندي في الدنيا كلها (:"

اولا الف الف الف مبروووك علي البلوج

" الله يبارك فيكِ ياقمر (: "

وطالما لولا وزهراء في الحكايه يبقي الموضوع جامد وجميل وممتع جدا

" ربنا يعزك يارب ويسعدك"


ساعات بيكون الانسان الغايب فكرينه جدا ومفتقدينه وعلي طول في سيرته
والعكس ممكن البعيد ولا حد فاكره
علي حسب شخصيه الشخص ومقدار تأثيره في حياه الناس المحيطين بيه كفايه كده كلام

" وجهة نظر جميلة ياقمر فعلا .. حبيبتي قريبة مهما بعدت والتي ابغضها بعيدة وان قربت ..منورة ياقمر (: "

سمسم 25 نوفمبر، 2009 6:19 م  

شكرا لولا على الرد الجميل
لولا وزهراء كل سنه وانتم طيبين

amirelhob 25 نوفمبر، 2009 9:07 م  

بوست جميل اوى ويمكن هو نفس عنوان بوست تانى قريتو من ويمن لكن الاسلوب والطريقه مختلفين وجمال جدا وبجد برافو على طريقه عرض الفكره وبجد مش هتبىق اخر مره اجى هنا دا طبعا بعد اذنك ومن قلبى بتمنلك كل خير وسعاده وصحه وتوفيق وفرح وابتسامه تدوم يا رب طول العمر

زهراء 25 نوفمبر، 2009 11:47 م  

سمسم

يارب كل لحظه وانت بخير وسعاده وينعاد عليك الايام بكل خير ياااااااااااااااارب
انت بتنورنا بكلامك وطلتك علينا

زهراء 25 نوفمبر، 2009 11:49 م  

amirelhob

نورت وشرفت واتمنى انها مش تكون المره الاخيره وان شاء الله تفضل منورنا على طوووووول
اتمنى لك المزيد من السعاده والحب والخير

أحمد الصعيدي 26 نوفمبر، 2009 6:44 م  

شكرا للزيارة الاولي لمدونتي

وكل سنة وانتي طيبة

لولا وزهراء 26 نوفمبر، 2009 7:15 م  

نورتنا يا احمد وان شاء الله مش تكون الاخيره لنا هناك
وتشرفنا فى اى وقت هنا


Free CursorsMyspace LayoutsMyspace Comments

    © بالحب اتجمعنا. Friends Forever Template by Emporium Digital 2009

Back to TOP